Wednesday, February 19, 2014

Apache Cordova

Salam,

sudah lama saya ingin involve dlm mobile application development. tapi java & C# merupakan bahasa alien yg saya tak tercapai2 lagi nak menguasainya... hehehehhehehe

Tahun lepas saya ada cuba phonegap, setelah membaca kebolehan kita develop mobile apps pakai html, css & javascript... excited... install.... dan..... gagal utk dpt run kan hatta sample apps sekalipun... hahahha.... saya ngaku kalah.... saya tinggalkan phonegap dgn perasaan sayu...

dan awal bulan ni.... ada kawan call tanya boleh buat android apps tak.... saya dgn nada sedih ckp tak reti nak buat.... sedih lagi.... tapi saya cuba balik bertanyakan pakcik google manatau phonegap ada ciri2 baru yg lebih memudahkan..... tetiba... terjumpa la CORDOVA (under apache foundation).

Cordova adalah phonegap yg di edarkan secara percuma dibawah apache foundation. dgn cordova (aku terus x pandang/ambik tahu pasal phonegap) ia membenarkan apps kita di compile sendiri tidak seperti mula2 phonegap di lancarkan dimana perlu hantar apps kita untuk dicompile di server phonegap.

Walaupun byk lagi yg aku perlu belajar, tapi cordova membuatkan hati aku berbunga2 kembali... heheheehe..

Setakat ini aku dah buat beberapa simple apps,

  1. launcher web app supaya nampak mcm native apps dlm IOS.
  2. apps mcm instagram & foursquare di combine untuk mengesan lokasi & geocoding sesuatu gambar yg di ambil. beserta sedikit maklumat seperti tajuk & note. yg ni pakai elasticsearch utk query laju.
  3. POC utk satu agensi... yg ni complicated apps skit involve geocoding, photo/image, mobile printing, and client server comunication.

Banyak lagi nak kene belajar.... tapi menyeronokkan...